Švietimo epochos pėdsakai Vilniaus krašte. III klasių gimnazistų išvyka
Spalio 30 dieną Mykolo Biržiškos gimnazijos III b, III c ir III d klasių mokiniai nusikėlė į Švietimo epochos laikus, apie kuriuos pastaruoju metu nemažai buvo girdėję per lietuvių literatūros pamokas.
Didžiąją kelionės dalį dėmesio centre buvo viena ryškiausių to meto Abiejų Tautų Respublikos asmenybių – Povilas Ksaveras Bžostovskis, kurio gyvenimas ir idėjos atgijo lankantis jo veiklos vietose. Pirmoji stotelė – Turgelių Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į dangų bažnyčia, pastatyta Bžostovskio lėšomis. Neobaroko ir klasicizmo stiliaus pastatas paliko stiprų įspūdį savo didingumu ir vidine ramybe – ne vienas liko be žado žvelgdamas į puošnius altorius ir freskas.
Paskui mokiniai aplankė netoliese esančią Turgelių Šv. Felikso Valua koplyčią, ramiai įsikūrusią tarp senų kapų. Apie šių dviejų sakralinių objektų istoriją dar prieš kelionę pasidomėjo, o vėliau įdomiais faktais su visais pasidalino III c klasės mokinys Karolis Vasarevičius.
Toliau kelionės maršrutas vedė į buvusios Paulavos respublikos teritoriją – unikalią 1769–1795 m. gyvavusią valstybę, kurią įkūrė tas pats Bžostovskis. Čia, tarp išlikusių senosios Merkinės dvaro sienų, III c klasės istorijos entuziastės Saulė Gamzunovaitė, Kotryna Katinaitė ir Livija Tarvydaitė išsamiai papasakojo apie Respublikos įkūrimą, demokratinius valdymo principus, ekonominius pasiekimus ir žlugimo priežastis. Saulėtas rudens oras sukūrė jaukią atmosferą ir dar labiau skatino klausytis gidžių pasakojimų.
Ekskursiją vainikavo apsilankymas Jašiūnų dvare, kurio gyventojai: lenkų kalba rašęs istorikas, publicistas Mykolas Balinskis, susigiminiavęs su Sniadeckių šeima – šią vietovę XIX a. buvo pavertę kultūros židiniu. Vėlyvojo klasicizmo stiliaus rūmuose mokiniai turėjo progą pasigrožėti jo puošniais salonais bei kambariais ir pasivaikščioti po rudens spalvomis nutapytą parką.
Sakoma, kad Paulavos respublika – tai Švietimo epochos idėjų įgyvendinimas praktiškai. Tad galima teigti, jog ši neilga, bet turininga kelionė padėjo mokiniams ne tik geriau suprasti tai, ką visai neseniai nagrinėjo sėdėdami mokykliniuose suoluose, bet ir pasitikrinti įgytas žinias savanorių gidų surengtoje viktorinoje.
Amelija Kaikarytė III c
